čtvrtek 29. prosince 2016

Neil Gaiman: Stardust (Hvězdný prach)

Zaručeně jedna z nejznámějších knih Neila Gaimana, se konečně, díky knihkupectví Englishbooks.cz, dostala i ke mně. A naprosto mě nadchla. Tenhle pohádkový příběh i barvité Gaimanovy výrazové prostředky tvoří dohromady něco jako nebe v paperbacku, jinak to snad ani vyjádřit nejde. A jestli přeháním? Jo, nejspíš jo. Ale myslím si, že v každém, kdo opravdu zbožňuje dobrou fikci, "kudrlinkaté" výrazové prostředky a krásné provedení, takováto kniha musí prostě vyvolat emoce. A na co je schovávat jen proto, že můžu být nařčená z přílišného propagování nebo něco podobného.
Pro ty z vás, kteří Hvězdný prach neznají a neviděli ani filmovou verzi s Charliem Coxem v hlavní roli, vám ho přiblížím. Tento pohádkový příběh se odehrává ve fiktivní zemi zvané Fairie. Ta se zdá být na první pohled stejná jako náš svět, tedy až na to, že v ní žijí různé nadpřirozené postavy a dějí se zde neobyčejné věci. Nad tím, jak krásně Gaiman spojil realitu s fikcí, mi stále zůstává rozum stát. Je to jako by nám do těch našich běžných životů chtěl přidat trochu magie.
Tento dojem pak ještě umocnil nezvyklou volbou jazykových prostředků. Ač to možná zní zvláštně, tato kniha připomíná v mnohém spíše poezii než prózu. Hodně často se zde objevuje například aliterace, která dodává čtení nezvyklou melodii a rytmus, a díky které se kniha čte úplně sama.
Hlavní postavou je Tristran Thorn, poněkud bláhový mladý kluk s nejasným původem. Autor nás s ním seznámí prakticky v moment jeho početí, ale děj začíná nabírat na obrátkách až ve chvíli, kdy sedmnáctiletý Tristran pod hvězdným nebem učiní nerozvážně slib své vyvolené. Přísahá jí, že jí přinese hvězdu, kterou spolu viděli spadnout, aby se za něj provdala. K jeho smůle s tím ovšem Victoria souhlasí, a tak se Tristran musí vydat na strastiplnou cestu plnou dobrodružství. To, co najde na jejím konci, ho nicméně mile překvapí.
Možná si pamatujete, jak jsem se před neuvěřitelnýma dvěma roky rozplývala nad Koralínou (pokud ne, recenze je ZDE), která je v mnohém Stardust velice podobná. Taky si možná pamatujete, jak jsem si tenkrát slibovala, že dočtu veškerou Gaimanovu tvorbu, protože mě vážně baví. No, plán mi bohužel tak úplně nevyšel a dostala jsem se k němu opět až teď. Ale teď když mě opět tak příjemně překvapil, ten slib obnovuji. Ale tentokrát- tentokrát to myslím vážně!
Pokud máte Gaimana rádi a ještě jste ho nečetli v anglickém originále, určitě vám to můžu vřele doporučit. Jako člověk, co četl i překlad i originál musím bohužel přiznat, že v tomto případě je originál stokrát lepší. Gaiman má totiž-jak už jsem zmiňovala na začátku článku- velmi zajímavou slovní zásobu, která se těžko překládá. Pokud vás zaujal přímo tento můj snový paperback, ten si můžete koupit na Englishbooks.cz, kde si touto dobou užijete dokonce i sněhu, což se taky počítá jako bonusové body, ne snad?
A pokud jste velcí fanoušci, doporučuji sledovat taky Gaimanovy webové stránky a jeho instagram, kde můžete sledovat nejenom novinky o jeho tvorbě, ale i střípky z jeho osobního života.


Tristran Thorn
Tristran Thorn
Does not know why he was born
And a foolish oath has sworn
Trews and coat and shirt are torn
So he sits here all forlorn
Soon to face his true love's scorn
Wistran
Bistran
Tristran
Thorn.



RV: Englishbooks.cz